Followers

Saturday, February 5, 2011

Ceo vs Doktor 6


Tepat pukul 10 malam, Farish sampai ke villa papanya iaitu Syed Hashim. Kedaan villa itu sperti semua orang dah tidur kerana semua lampu di tingkat dua dah terpadam.

“Hah. Bagus! Orang lain dah tidur. Tak payah lah malam ni tahi hidung aku cair and tak adalah telinga aku berasap and panas.Haha. Nikmat nikmat. Tak payah aku dengar papa membebel sebab aku tak nak kerja kat company dia tu. Opss!Silap! Company dia and kawan dia.

Farish melangkah masuk ker rumahnya lantas membuka suis lampu. Belum sempat dia ingin melarikan diri dan ke atas, ada suara yang bernada lembut  menyapa ke telinganya.

“Farish” sapa suara seseorang.

“Please don’t tell me yang suara tu suara papa. Haila! Mampush!” omel Farish di dalam hatinya.

Lantas Farish memusingkan badanya 360 darjah dan dia terlihat muka seseorang.

Agak agak siapa ek? Of course la….

“Aduyai! Kan aku cakap mesti papa laa. Ish orang tua ni! Tak reti reti ker tidur dulu sebelum aku balik? Alamatnya cair lah tahi telinga and telinga aku berasap jer dengar dia membebel. Aduyai! Wahai telinga! Kau siap sedia lah nak dengar syarahan papa and mama.”kata Farish senderian.

“Apa yang kamu omelkan sendirian tu Farish?”Tanya Sharifah Anis.
“Erm tak ada ada apa apa laa mama. Aik? Papa dengan mama tak tidur lagi ker? It past your bedtime.” Kata Farish.
“Amboi! Past your bedtime konon? Apa kamu ingat kami ni anak kamu ker nak past your bedtime hah? Sepatutnya kami yang kata kepada kamu. Kamu pergi mana Farish? You know the rules right? Farish tak boleh balik lebih pada pukul 10 malam. Pada pukul 10 malam, Farish sepatutnya dah tidur lena dah. Sekarang tengok kamu ni. Kamu baru balik dari mana? Lepak?Dah tiada kerja nak buat ker?” kata Sharifah Anis lagi.
“ Alaa mama. Farish baru balik Malaysia. Belum sempat nak jelajah Malaysia ni, Papa dengan mama dah suruh Farish. Farish lepak dengan kawan kawan Farish tadi dekat hotel!” kata Farish tanpa sedar yang dia telah membangkitkan kerja.

Kata kata Farsih membuatkan Syed Hashim, papanya tersenyum.

“Hah! Speaking of kerja, bila nak mula kerja dekat syarikat papa  dengan uncle Darwin tu?” kata Syed Hashim.

“Aa sudah! Papa masuk dah mood nak suruh aku masuk kerja.”omel Farish di dalam hatinya.

“Alaa papa! Give me some time! I want to enjoy first!” kata Farish.
“Kamu dah lama enjoy! I don’t care a single bit problem that you’re facing. Tommorow, I want you to work at our company.I’ve been told that Danish masuk lambat sedikit sebab ada complication. Kamu kene kerja dahulu. Or else I’m gonna take your elauns, credit cards,apartment and your wifes. Is that clear?” kata Syed Hashim tegas.

“Oh no! Papa gonna take my wifes! Ni sebabnya aku nak guna duit sendiri untuk beli kereta, jadi dia tak boleh rampas. Aku ingat dia ikhlas nak bayarkan, rupanya ada udang di sebalik mee. Buang karan betul lah! Ah aku tak kira! Aku tak nak kerja dengan papa.” Kata Farish di dalam hatinya itu.

“I’ll think about it first.” Kata Farish akhirnya.

“You don’t need to think anymore. I’ve given you enough time for thingking lately. Is it yes or no? If you say no, you have to give your credit card, your bank card, your apartment card and more importantly your wifes’ keys. Give it now. However, if you say yes, you don’t need to give them. What is your choice now, young man?”kata Sharifah Anis.

“Kalau papa aku cakap aku tak takut sangat sebab aku ada secret weapon. Haha! Buat masa ni, aku tak nak beritahu lagi secret weapon tu apa. Tapi kalau mama yang gertak, aku takut seba aku tak ada secret weapon and yang tak tahan sekali, dia bagi aku secret weapon dia yang sampai sekarang berhasil kalau dia nak suruh aku buat something.
And the secret weapon is jeng jeng…….

Jelingan superb dia. Kalau dia dah bagi jelingan mom dia, tak dapat laa aku buat apa apa. Aku memang tak tepis jelingan tu. Ia buat aku rasa bersalah sebab entah lah. Cause the main point sekarang ni, aku memang rasa bersalah.” Omel Farish di dalam hatinya.

“So? Yes or no” kata Sharifah Anis sambil memberi jelingan mom dia tu.
“Fine! I’ll do it. Tapi kalau tak serasi jugak, Farish tak nak kerja kat situ, okay?” kata Farish.
Kata kata Farish membuat Syed Hashim dan Sharifah Anis tersenyum manis.

“Okay. Tengok lah dulu serasi atau tidak, okay sayang?”kata Sharifah Anis.
“Okey mama and papa. Farish naik dulu.” Kata  Farish
“That’s my boy.”kata Syed Darwin.

“Hmph! That’s my boy konon! Puh lease! Aku ikut kehendak kau dengan mama baru kau kata that’s my boy?! Boleh blah laa orang tua! Jangan harap aku buat ni sebab kau, aku buat semua ni sebab mama okay?”omel Farish di dalam hatinya.

Farish pun mendaki tangga dan menuju ke biliknya. Lantas, tanpa membuang masa, Farish pergi mengambil tuala dan membersihkan dirinya. Selepas itu, dia menunaikan solat isya.

Selesai menunaikan solat, Farish menuju ke pintu bilikya dan mengunci biliknya. Sesudah itu, dia memasang air cond dan menghempaskan dirinya di atas katil kingnya.

“Ah nikmatnya boleh duduk atas katil ni” kata Farish sendirian.

Farish memikirkan tentang apa yang dikatakan oleh mama dan papanya sebentar tadi.


 “Aku tak nak jadi businessman. Aku nak jadi pilot.
 Tapi sebab aku taat pada ibu bapa aku, aku jadi lah jugak businessman. Sebenarnya aku  belajar dekat University of Portland. Aku dah third year dah tapi papa aku suruh jadi businessman sebab dah tak ada heir untuk nak jaga company tu.
Dan betapa kecilnya dunia, aku dengan Danish jumpa dan kami ditakdirkan untuk menjaga company papa aku dan papa dia.
 Tapi aku berkeras untuk belajar pilot jugak. Papa aku transferkan aku ke University of London untuk ambik business and dekat situlah aku jumpa kawan baik aku, Syed Danish Ezwan bin Syed Darwin Imran.
 Dia tu budak fresh graduate berlainan dengan aku, dah belajar nak jadi pilot dah tiga tahun. Papa aku kata sambil belajar business, aku boleh belajar pilot jugak. Apa? Dia ingat aku ni robot apa? Nak suruh dua dua belajar. And disebabkan aku minat nak jadi pilot jugak, aku gagahkan otak aku.
 Tapi still, aku tak boleh belajar dekat University of Portland sebab aku kan dah transfer dekat University of London. Jadi papa aku ambik tutor. Aku dengan Danish tak duduk kat dorm.
Kitaorang duduk dekat rumah yang papa aku sedia. Sebenarnya Danish duduk dorm tapi aku yang ajak dia duduk dengan aku sebab tu lah tutor yang ditugaskan untuk mengajar aku tu boleh datang.

  Walaupun dia tu muda 3 tahun daripada aku, we get along just fine. Dengar cerita, dia ada kembar tapi aku tak pernah tengok gambar dia. Mesti adik dia tu comel kan?
Dahl ah Danish tu hensem. Haha! Tapi korang jangan fikir aku gay pulak! Aku ni pure lelaki okay? Kalau tak, mesti aku tak sukakan Elisya tu. Eh, perasaan ni memang nak kene! Aku, tuan badan ni dengan rela hatinya bagi perempuan tu sebagai musuh aku, dia sedap sedap pulak nak kata aku suka kat Elisya! Memang tak patut!

“Now, here I am, jadi businessman jugak.Agaknya, macam mana yer keadaan esok. Aku boleh saja kalu nk jadi pilot sebab aku kan belajar pilot and business at the same time! Haha!”omel Farish sendirian.

Setelah beberapa minit, matanya terpejam dan akhirnya Syed farish telah memasuki alam mimpi!

++++++++

Pada esok pagi, Farish dan papanya pergi ke SD & SH Corperation. Farish memandu kereta Audi sportnya manakala  ayahnya kereta BMW 5 series dipandu oleh Pak Mat, pemandu peribadi Syed Hashim.

Di SD & SH Corperation, di dalam bilik mesyuarat…..

“Selamat pagi semua. Hari ini syarikat ini akan dikendali oleh anak saya, Syed Farish. Sepatutnya Farish dan Danish yang mengendalikan syarikat ini.
Danish anak Syed Darwin menyertai kita pada pagi yang mulia ini tetapi dia ada masalah sedikit jadi, setelah saya dan Syed Darwin telah sepakat untuk melantik Farish sebagai Ceo company ini. Jadi saya harap kamu semua  akan memberi kerjasama dengan Farish kerana dia masih baru di dalam bidang ini.” Kata Syed Hashim.

Pintu mesyuarat itu di ketuk perlahan dan wajah tampan Farish terjegul di dalam BIlik tersebut apabila Syed Hashim memberi kebenaran untuk masuk.

Pada saat Farish masuk, semua kakitangan syarikat tersebut terpegun melihat muka tampan Farish.Ramai yang mula berbisik sesame sendiri memuji ketampanan Farish.

“Ish hensem siot! Dahl ah mata hazel”kata satu suara.
“Hensemnya!” kata satu suara lagi.
“Ish boleh dibuat boyfriend ni! Hensemnya!” kata satu suara yang lain.

Syed Hashim dan Farish hanya mendiamkan diri kerana mereka sudah lali akan impression orang terhadap Farish. Memang tidak dinafikan bahawa Farish memang seorang yang tampan. Mana taknya, dia kacukan inggeris, perancis dan juga melayu.

“Okey! Kalau dah tak ada apa apa, kita bersurai kerana saya mempunyai mesyurat di SH Corperation.

Kalau Farish sekarang berada di pejabat, Elisya pula dalam perjalanan hendak ke pejabat.

“Cepatlah Pak Rahim! Lambat lagi ker nak sampai? Isya takut lah.” Kata Elisya di dalam kereta.
“Sabarlah Cik Muda Isya, kita dah nak sampai ni! Taka pa, usah risau, kan CikMuda tak payah menjalani proses temuduga?” kata Pak Rahim.
Kata  kata Pak Rahim membuatkan Elisya teringat kepada sesuatu. Sesutu itu ialah dia harus berpakat dengan Pak Rahim bahawa dia tak nak bekerja sebagai COO syakirat itu.

“Erm, Pak Rahim! Pasal tu, Isya nak cakap sesuatu ni, Isya tak nak kerja sebagai COO syarikat papa tu. Isya nak jadi secretary saja.Pak Rahim boleh tolong Isya kan? And boleh tak jangan bongkarkan rahsia Isya ni yang Isya ni anak papa?” kata Elisya.

“Mana boleh macam tu Cik Muda! Nanti Tuan besar marah kat Pak Rahim. Dia suruh Pak Rahim cakap dekat CEO syarikat tu yang Isya jadi COO.” Kata Pak Rahim.
“Tak ape lah Pak Rahim. Boleh tak tolong Isya?”rayu Isya lagi.

“Ermm okay lah Cik muda.

Di syarikat SD & SH Corperation………

“Hai, boleh saya cakap dengan CEO syarikat ini?” Tanya Pak Rahim kepada receptionist itu.
“Erm, encik ni siapa?” Tanya arang itu lagi.
“saya Pak Rahim. CEO kenal dengan saya.” Kata Pak Rahim
“Oh! Encik ni Pak Rahim, okay. Tadi CEO ada cakap dekat saya. Pak Rahim akan datang. Sila ke aras 20 ya, bilik CEO ada di situ.
“ terima kasih ya.” Ucap Pak Rahim.

Di tingkat 20….

“Boleh saya berjumpa dengan Ceo? Saya ni Pak Rahim, pemandu peribadi Syed Darwin.
“Oh, Pak Rahim, masuklah, Ceo sedang menunggu encik di biliknya.

Tanpa membuang masa, Pak Rahim pun masuk ke bilik CEO. Tetapi Elisya menunggunya di luar.

“Hai Pak Rahim, ada apa yang Pak Rahim nak jumpa saya ni?”Tanya Farish.
“Oh, encik ingat tak lagi yang Tuan Darwin kata ada pembantu arkitek akan datang bekerja kat sini mulai hari ini?” kata Pak Rahim.
“Eh? Tak ada lah pulak uncle cakap macam tu kat saya. Dia kata Danish yang akan datang. Tak adalah pulak dia kata pembantu arkitek yang nak datang?” kata Farish kehairanan.
“Oh, saya ingatkan dia dah cakap kepada Tuan Farish. Mungkin dia terlupa. Tuan Muda Danish akan masuk lambat sedikit. Saya ada bawa orang yang nak kerja sebagai pembantu arkitek bersama saya.” Kata Pak Rahim.

“Owh, mana orangnya”Tanya Farish kehairanan sambil matanya melilau mencaeri orang yang disebut Pak Rahim.

“Orangnya ada di luar, saya panggilkan ya?” kata Pak Rahim.

“Panggil lah” Kata Farish.

Pak Rahim pun keluar memanggil Elisya.

Elisya terdengar suara Farish bercakap dengan telfon nya.

“Eh? Macam aku kenal orang ni? Jangan jangan…..” omel Elisya di dalam hati.

Farish sudah mematikan panggilannya dengan Yana sebentar tadi. Dia menanti orang yang dikatakan oleh Pak Rahim dengan sabar.
Lantas matanya tertancap kepada seorang perempuan yang amat dikenali olehnya dan perempuan tersebut sedang menundukkan kepalanya.
Walaupun Elisya menunduk ke bawah, Farish masih boleh mengecamnya.

“What a small world Elisya! Aku akan kerjakan kau cukup cukup since kau bekerja dekat company aku dan Danish! Sedialah wahai Isya sayang ku, kau akan menerima bala sebentar nanti.

“Ah kan aku cakap! Nie mesti mamat keyboard! Kenapa lah dia ni jadi anak uncle Hashim? Malang sungguh nasib aku sebab kene kerja dengan mamat keyboard” kata  Elisya di dalam hatinya.

Agak agaknya apa yang bakal di lakukan Farish kepada Elisya?

Comments are loved!:D

1 comment:

S. said...

im eager 2 know!!smbg2...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Like!!!