Followers

Monday, February 28, 2011

Ceo vs Doktor 12

“Adik biar betul? Adik buat macam tu? Kalau mama dengan papa tahu macam mana?”

“Macam tu lah. Adik nak buat macam mana? Adik memang tak suka kerja dekat office. Adik nak jadi doktor. Adik tak takut nak pergi hospital, tak macam orang tu. Takut nak pergi hospital. Macamlah ada hantu dekat hospital tu. Nak kata takut jarum, tak jugak, nak kata takut doktor pun tak logic.”

“Eleh budak ni! Perli orang nombor satu. Kalau nak dibandingkan abang dengan adik, adik lagi takut dengan jarum berbandingkan dengan abang. Tapi tup tup jadi doktor.” Kata Danish sinis.

“Eleh kata orang… Dia tu takut nak makan ubat. Kalau Abang nak tahu, adik suka suntik orang tapi adik tak suka disuntik.. Ada faham abangku sayang?”

“Faham adikku manis.”

“Ah! Lupa pulak. Adik nak kirim janji adik.”

“Janji apa pulak dik? Mana ada Abang janji apa apa kat adik?”

Ada! Abang jangan nak gebang. Abang janji nak pakaikan mask untuk adik. Yang strawberi tu.. Yang kita beli dekat Guardian tu. Adik ada beli dua. Jadi, Abang satu, adik satu.. Okay tak?”

“Tak okay langsung! 100% ditolak sama sekali. Mana boleh Abang pakai mask. Macam perempuan lah. Tak nak Abang. Seingat Abang lah, kan Abang janji nak pakaikan untuk adik saja. Macam mana pulak adik kata Abang terlibat?”

“Eh Eh Eh.. Orang tua ni buat nyayuk pulak dah. Abang Danish sayang intan payung ku yang kusayang sepenuh jiwa raga…. Kan Abang kalah dengan adik main Ps2  hari tu. Dan mengikut perjanjian, kita akan ikut satu permintaan orang yang menang. So loser kena ikut request orang yang menang. So, the conclusion is Abang kat sini adalah loser and I’m the winner, jadi, Abang kena ikut apa yang Isya cakapakan.”

“Eh Eh Eh… Sedapnya mulut Cik Isya ni cakap yang Abang dia tua. Hey! For your information, abang tua 2 minit sajalah. So jangan perasan yang dia tu muda sangat… Kalau Abang tua, maknanya Isya pun tua jugaklah kan?”

“Whatever! So, macam mana sekarang?”

“Fine! Abang pakai. Tapi Abang buat dulu untuk Isya okay?”

“Okay! Cepat sedikit. Tapi sebelum tu, pergi ambik Nikon dulu…”

“Buat apa?”

“Nak ambik gambar lah. Suka sangat tanya soalan bodoh.”

“Hey! Tu bukan stupid ques okay? Ingat Nikon tu boleh guna untuk ambik ke? Ambik video pun bolehlah.”

“Tahulah. Dah ambik lah.”

“Okay. Tunggu ek?”

“Yalah! Takkan Isya nak lari kut? Tak logic laa.”

“Whatever lah dik.” Kata Danish lalu melangkah pergi ke tingkat atas Villa yang mereka diami itu.

Tak sampai beberapa minit, Danish turun dengan camera Nikon Isya.”

“Dah ambik?”

“Dah! Tak nampak ni?” kata Danish lalu menunjukkan Nikon yang berada di tangannya.

“Okay! Let’s start working.”

Elisya membaringkan tubuh di atas sofa di ruang tamunya. Kepalanya diatas peha Danish. Danish leka membuat tugusannya itu iaitu memakaikan mask Elisya.

Nish dengan Isya tak nak makan ke? Mak Som ada buat dessert ni. Peach cobbler.”

“Ermm, kalau makan Peach Cobbler bolehlah tapi kalau makan makanan berat tak nak lah Mak Som.”

“Aa ah lah Mak Som. Nish pun rasa macam tu.”

“Kalau macam tu, Mak Som balik dulu yaa. Nish dengan Isya mesti pandai ambil sendirikan Peach Cobbler tu? Atau nak Mak Som hidangkan?”

“Taka pa lah Mak Som. Danish boleh ambil sendiri.”

“Tak nak lah. Isya tak nak susahkan Mak Som. Kalau Mak Som nak balik, baliklah.”

Itulah Danish dan Elisya yang dikenali sejak dulu. Sepasang kembar yang tak pernah menyusahkan orang lain. Suka sangat buat semua benda sendiri. Pandai Syed Darwin dan Sharifah Alina mendidik anak mereka.

“Okay lah kalau macam tu. Mak Som balik dulu.” Kata Mak Som sambil melangkah keluar daripada rumah itu dan menuju ke banglo serdehana kecilnya yang dibina oleh Syed Darwin untuk Mak Som dan juga Pak Hamid, suaminya. Memang Syed Darwin seorang yang majikan yang baik. Sanggup membina sebuah rumah untuk dia dan suminya. Mak Som terhutang budi dengan Syed Darwin.

++++

Kini sudah dua bulan Elisya bekerja di SD & SH Corperations. Sepanjang dua bulan itu juga, Elisya menjadi rapat dengan Fiqash, QS syarikat tersebut, Hakimi, Kak Wana, dan juga Ezra. Ezra ialah kawan baik ketika belajar di U.S dulu. Danish juga sudah bekerja di situ. Nenek Elisya juga sudah keluar daripada hospital dan sekarang ni di U.S.

“Isya, masuk bilik saya sekejap.” Kata Farish sebaik sahaja pulang daripada mesyuarat dengan Mr. Lim.

“Okay.” Kata Elisya lantas melangkah ke dalam bilik Farish.

“Yes, what can I do for you?”

“Oh! Saya nak awak bacakan appoiment saya selepas lunch hari ni.”

“Okay. After lunch, sikit saja appoimentnya. Pada pukul 3 petang, Encik Farish ada mesyuarat dengan Encik Farhan yang mengurus Banglo dekat Pandan Jaya tu. After that, ada mesyurat dengan Encik Fizran. Later on, Encik Farish dengan Encik Daniel kena lawat site yang ada dekat Damansara tu. And that’s all.”

“That’s all? Sekejap sangat.”

“Laa orang tua ni! Kalau temu janji banyak sangat, dia merugut, kalau sikit pun dia nak bising. Hish! Aku tak faham lah apa yang dia nak sebenarnya.” Monolog hati Elisya.

“Hah! Mujur hari ni tak ada banyak sangat kerja aku. Aku nak bawak Isya lah pergi mesyuarat. Saja nak buli dia. Siapa suruh dia kerja dengan aku. Nak ajak dia lunch lah. Saja nak ajak dia lunch. Tak adalah mata aku berbulu tengok dia keluar dengan Ezra selalu. Hah! Siapa suruh dia lunch dengan Ezra. Kan dah kena lunch dengan aku.  Plus,tak adalah aku boring makan sorang sorang. Danish pulak sibuk dengan kerja dia! Langsung tak layan aku! Haish! Apa punya kawan daa.”

“Eleh! Cakap saja lah yang kau cemburu tengok dia makan dengan Ezra..” kata satu suara jahat.

“Mana ada aku cemburu?”

“Face the facts laa Farish! Kau memang dah sukakan dia. Sja tak nak mengaku!”

“Mana ada! Siapa kau?”

“Aku siapa? Aku kau lah. Cuma aku ialah part tak ego kau saja.”
“Pergi! Jangan ganggu aku! Aku tak cemburu lah! Aku saja nak buli dia!”

“Alah katakana saja kau cemburu! Dasar manusia ego! Kau cemburu! Hahaha!”

Farish berperang dengan perasaannya sendiri.

“That’s all bos?”

“Hah? Oh! Lupa nak tanya. Lunch dengan siapa hari ni?”

“Hah? Oh! Dengan Ezra..”

“Hah? Ezra?”

“Yaa. Ezra, why?”

“Macam mana ni? Lagi lagi Ezra! Meluat aku tengok dia. Walaupun Isya cakap dia dengan Ezra hanya kawan, aku still tak percaya.”

Sebagai seorang lelaki, Farish tahu bahawa Ezra menyimpan perasaan terhadap gadis kesukaannya itu. Bukan sekadar kawan. Mungkin Elisya tidak nampak, tapi bukan dia!

“Jangan harap kau nak keluar dengan Ezra hari ni! Aku takkan bagi. Kau nak kata apa pun aku tak kisah. Yang penting, from now on, Elisya akan lunch dengan aku saja. Tapi nak ke dia? Aku nak buat apa supaya dia kena ikut aku lunch?” monolog Farish di dalam hatinya.

“Elisya, you kena ikut saya pergi site hari ni. So, kita lunch sama sama, okay? Call Ezra yang lunch date you guys cancel.”

“What? Dia ni saja kan! Tak nak bagi aku lunch dengan Ezra. Bukan aku dua orang yang lunch bersama tapi semua orang pun ada. Fiqash pun sekali ada! Takkan dia ni cemburu kut? Tapi, tak mungkin! Takkan lah dia sukakan aku? Merepek saja! Hah! Aku ada idea bernas lagi bijak! Haha!”

“Eh, tak boleh lah Encik Farish. Saya kena lunch dengan abang saya hari ni. Dia baru balik KL. Selama ni, dia duduk kat lain. Jadi,sorry.”

“Oh! Lunch dengan abang, mana satu ni? Jangan jangan abang dia si Ezra tu. Whatever lah. Nak bagi ker tak nak? Bagi sajalah Farish! Abang dia kut! What harm could it be? Beside, asalkan bukan Ezra, I’m good!”

“Oh! Kalau macam tu, tak apalah.”

“yes! Bagus! Kopaklah Abang hari ni! Haha!” monolog Elisya di dalam hatinya.

“Saya keluar dulu Encik Farish.”

“Okay! You may go!”

+++++

“Abang, saya rasa dah tiba masanya kita tunaikan janji kita kepada Hamid. Janji yang kita nak kahwinkan dia dengan cucu dia. Kan ada dalam wasiat dia?” Kata Sharifah Umairah.

“Aa ah lah. Ada baiknya kita jumpa dengan Emelsya dulu. Bincangkan tentang masalah ni.” Kata Syed Asyraf.

“Ye lah. Isya tu dah 24 tahun. Tahun ni jugak kita kena kahwinkan Isya tu. Tak baik kita lengah lengahkan janji kita bang.”

“Tapi kita kena bincang dengan Alina dan juga Darwin dulu. Kan Isya tu anak diorang? Kita tak boleh buat keputusan macam tu saja.”

Hah? Isya nak kahwin? Dengan siapa? Comments are lovedJ

3 comments:

liyana said...

kahwin ngn farish..
btol x??

Anor said...

siapa gerangan yg nk dijodohkan
dgn isya ye? agaknya farish tak?
hendak ke mereka berdua tu? nak lagi...

IVORYGINGER said...

waaa... suka suka. kahwin je budak bdua tu. Farish n isya. he...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Like!!!