Followers

Wednesday, March 16, 2011

Ceo vs Doktor 18

Tepat pada pukul 10 malam, Sharifah Elisya tiba di Villa papanya. Hish aku berdebar debar ni! Yes! Line clear! Yay! Papa dah tak ingat pasal aku tipu dia. Huhu! Heaven!!!!

“Eh, jap. Kat bawah lampu bukak. Ni mesti lain tak bukan abang Nish laa ni tengok TV. Aku tak tahu lah apa yang dia tengok sampai lewat malam. Hish! Tak faham aku! Kembar aku tu bukan boleh percaya sangat! Dia tu kadang kadang buat jahat, ada tu baik.. Hish! Dah nasib aku jadi kembar dia nak buat macam mana? Nasib nasib! Huaaaaaaaaa!” kata Sharifah Elisya sendirian.

“Hah! Aku ada idea! Hah! Untuk mengelakkan papa tahu aku balik and membebel pasal aku balik lambat and pasal aku tipu dia yang aku kerja dekat company dia and uncle Hashim tu sebagai COO tapi sebenarnya bukan, aku jadi setiausaha mamat keyboard, baik aku guna tangga. Hahaha. Bijak tak aku? Lagipun aku ada kunci tingkap kat secret room aku tu. Kalau nak masuk ikut bilik aku, sure tingkap tu tak boleh masuk. Lagipun, untuk mengelak papa tahu, baik aku masuk ikut secret room tu saja. Huhu. Okay now, cari tangga dulu. Huahaha.”

Okay.. secret room aku terletak di dalam walk in wardrobe aku. Tujuan aku buat bilik tu ialah untuk main musik dalam tu. Lagipun, tu adalah secret hiding place aku dengan Danish kalau kitaorang kena marah. Bilik tu hanya aku dengan Danish saja yang tahu. Mama and Papa tahu agaknya, Cuma diaorang lupa dah.
Dalam bilik tu semua benda ada. Kiranya macam second bedroom aku laa. Cuma advanced lagi. Siap ada peti lagi. Yaa. Advanced kan? Haha.
Cuma bilik air tak ada. Secret room aku kan connected dengan walk in wardrobe aku, kan walk in wardrobe aku kan dalam bilik aku, jadi senang senang laa aku masuk bilik aku. Kalau nak masuk dalam secret room aku melalui bilik aku, kena guna tangga. Kat dalam walk in wardrobe aku tu, kalau tengok atas, akan nampak pintu kecil kat situ. Hah, kat situ lah secret room aku terletak. Buka pintu kecil tu, tangga lipat akan jatuh. Hah, apa lagi, naik laa tangga tu, masuk lah sudah secret room aku tu. Cuma orang tak akan perasan pintu kecil tu sebab dia terlindung dengan baju aku.. Lagipun, pintu kecil tu atas shelf baju aku. Sebab tu susah orang nak tahu kewujudan bilik tu. Haha. So, macam tu laa ceritanya.

“Hah! Bingo! Jumpa pun.” Kata Sharifah Elisya sambil memegang tangga Pak Rahim tu.

Sharifah Elisya segera menaiki tangga yang disandarkan pada dinding itu.

“Haha. Boleh pun naik atas. Sikit lagi nak habis.” Kata Sharifah Elisya keriangan.

Setelah beberapa minit, Sharifah Elisya sampai di tingkat secret room nya itu.

“Mana kunci aku letak? Alamak! Aku tertinggal kat bilik aku. Ah takpe satu tingkat kat bawah je.”

Sebaik saja Sharifah Elisya mencapai kunci secret room itu, dia ternamapak Syed Darwin memasuki biliknya.

“Alamak! Papa! Sure dia namapk aku panjat! Ah mampus!”

Sharifah Elisya terasa tubuhnya melayang.
Entah mana silapnya, Sharifah Elisya terjatuh daripada tangga itu. Apa lagi, jerit lah jawabnya.

“arghhhhhhhh!”

Tiba tiba Sharifah Elisya terasa tubuhnya ditangkap oleh seseorang. Siapakah gerangan orang itu?

“Gotcha!”

“Abang! Kejut Isya!”

“Apa? Ingat Abang tak kejut? Kenapa Isya panjat? Nak pergi secret room ke? Guna tangga? You’re insane! Tak takut jatuh?”

“Alah bang, rileks ah. Haha! Now, let me down please okay?”

Syed Danish melepaskan adiknya daripada dukungannya.

“Now, jom masuk sebelum papa turun.” Ajak Syed Danish.

“Wokey!”

Mereka berdua segera masuk ke dalam rumahnya. Sangka mereka Syed Darwin tidak akan turun ke bawah, namun sangkaan mereka meleset!

“Adik, shush! Takut papa turun.”

“Wokey.” Kata Sharifah Elisya sambil membuntuti Syed Danish mendaki tangga.

“Hah! Nak pergi ke mana tu?” tegur satu suara.

“Alah! Busted sudah!” omel Syed Danish.

“Ah! Please don’t say that’s papa! Mampus laa aku kena basuh! Oh! Besedia laa wahai telinga!” omel Sharifah Elisya.

Mereka segera turun daripada tangga dan menuju ke sofa yang papa mereka duudki di ruang tamu.

“Now, where have you been? Baru pukul 11 malam baru balik, dari mana ni? You know the rules, don’t you?”

“Yeah.. I know…”

“Then?”

Syed Danish hanya diam dan jadi pemerhati dan pendengar setia. Namun, di mulut saja yang diam, hati? Mesti lah bermonolog! Syed Danish kan? Siapa tak kenal!

“Aduyai! Isya! Kelakar pulak tengok! Tu laa balik sangat lambat haha.” Monolog Syed Danish.

“Abang ni! Bukan nak tolong. Senyap memanjang je! Aku cucuk baru tahu. Baru rasa apa yang aku rasa dengan papa sekarang. Al maklum laa Abang kan takut jarum? Haha!” monlog Sharifah Elisya pula.

“Err,Isya pergi rumah Qassa, main musik.”

“Ya ke? Papa tengok banyak plastic bag yang Isya pegang tadi.” Sindir Syed Darwin.

“Ahaha. Tu bonus je pa.”

“Banyak lah kamu. Lepas ni, no more balik lambat atau papa tarik semua benda yang Isya ada. Something like ‘your husbands.’

Syed Darwin tahu kalau dia rampas duit, kondo, kad credit, Sharifah Elisya takkan takut. Tapi kalau kata nak rampas keretanya a.k.a husbandsnya, sure Sharifah Elisya takkan berani balik lewat lagi.

“Atau Isya takut kena basuh dengan papa?” sambung Syed Darwin lagi.

“Erm to be honest, yup! Hehe.”

“No need to be honest, papa dah tahu semua. Tapi hari ni malang laa..”

“Sebab apa pa? Isya tak payah kerja kat company tu lagi ke?”

“Nope. Benda lain….”

“Apa pa?”

“Isya bakal dibasuh hari ni.”

“Oh my jimmy choo! Not again!”

“Not again?” tanya Syed Darwin kehairanan.

“Abang dah basuhkan dah tadi.” Kata Sharifah Elisya.

“Hah? Good job!” kata Syed Darwin kepada anaknya, Syed Danish.

“Eh, welcome. Memang Danish saja je nak basuh si Isya ni pa. Kalau papa nak tahu……” Belum sempat Syed Danish menghabiskan kata katanya, Sharifah Elisya segera menutupkan mulut abangnya.

“hish! Abang ni! You’re gonna break the secret!” kata Sharifah Elisya melalui eye contact kepada Syed Danish.

“I know. Sorry.” Syed Danish membalas eye contact adiknya itu.

“Kenapa Nish?”

“Tak ada apa apa lah.”

“Nish, Isya.” Mata Syed Darwin sudah mencerun melihat Sharifah Elisya dan Syed Danish.

“Err,tak ada apa apa.” Kata mereka berdua serentak.

“Hurm, suka hati lah. Ni papa nak cakapa pasal kamu jadi secretary Farish ni..kenapa kamu tipu kita semua? Danish tahu tak pasal ni?”

“Err..”jawab Syed Danish buntu.

“Err, abang tak tahu apa apa pun pasal ni. Abang tahu masa dia mula mula kerja dulu. Isya yang paksa abang jangan cakap pasal ni. Isya minta maaf.”

“Kenapa Isya tipu kami?”

“Well, tak berniat pun. Isya tak rasa Isya boleh pikul tanggungjawab sebagai COO company tu. That’s all. Sebab tu, Isya jadi setiausaha je. Pa, are you mad?”

“No, honey. But at least cakap la dulu. Jangan buat macam ni, papa boleh kena heart attack tahu tak?”

“I’m sorry pa.” kata Sharifah Elisya lalu memeluk papanya.

“Kay. Taka pa, Now, papa forgive Isya. Tapi lepas ni jangan tipu lagi, okay?”

“Okay.”

Pelukan mereka dileraikan.

“Papa, I’m sorry. Isya memang tak minat kerja kat office.” Monlog Sharifah Elisya.

“Erm, papa nak tanya ni, Isya ada boyfriend tak?”

“Tak ada, Kenapa papa tanya macam tu?”

“Haha! Isya nak ada boyfriend? Sampai kiamat laa tak ada!” kata Syed Danish.

“Nish, apa cakap macam tu! Tak baiklah.”

“I’m sorry Isya, I’m only joking!”

“Alaa, rilek laa bang, Isya pun tak kisah. Haha. Kenapa papa tanya?”

“Tak ada apa apa. Tapi kalau contohnya papa suruh Isya kahwin dengan orang yang Isya tak kenal. Isya nak tak kahwin tak?”

Sharifah Elisya dan Syed Danish tersentak. Terus hilang rasa untuk ketawa.

“Aik? Apahal papa ni? Jangan jangan dia ada plan untuk Isya kut? Papa ni tanya ni mesti ada apa apa. Macam hari tu dia tanya aku, okay tak Isya kerja dekat company ganti aku sementara aku kat U.S. And here Isya now, kerja kat situ. Ya Allah! Tolong jangan cakap apa yang aku sangka ni akan jadi kenyataan! Kesian dekat saudara kembar aku!” monolog Syed Danish.

“Hah? Gila hapa? Papa ni ada apa apa? Tolong jangan cakap yang contoh yang dia cakap tu akan jadi betul! Kalau tak aku akan blow up dekat sini jugak!” monolog Sharifah Elisya.
Sharifah Elisya sudah gugup. Namun, Sharifah Elisya menutup rasa gugupnya dengan suara riangnya.

“Oh! Soalan cempumas tu! Erm entah lah. Tak kut? Kenapa?”

“Tak ada apa apa. Papa tanya saja. Kalau kamu Danish?”

“Hah! Aku kena pulak? No way man!” monolog Syed Danish.

“Hah! Abang pun kena? Mampus la kitaorang! Kembar sejiwa ni! Ke papa nak kahwinkan kitaorang dengan kembar jugak? Arggghhhhhh! Simpang empat puluh empat malaikat!” jerit Sharifah Elisya di dalam hatinya.

“Of course laa tak papa. Nish nak kahwin dengan orang yang Nish sayang saja!”

“Isya pun macam tu!” sampuk Sharifah Elisya.

“Ah! Kalau macam ni susah lah! Kena jalankan jugak plan mama tu ASAP! Yang akan kahwin Si Isya saja. Danish langsung tak terlibat! Danish hanya sampingan. Saja tanya, takut kembar sejiwa ni tahu. Diaorang bukan boleh percaya.” Monolog Syed Darwin.

“Erm you guys pergi la tidur. Isya sure penta. Danish, sudah sudah lah. Kesian ke TV tu. Kamu tengok je dia. Bagi dia rehat.”

“Alaa. Papa ni tak rock lah. Isya nak tengok TV kejap. Mana aci Abang je yang dapat tengok TV.”

“Papa tak cakap Nish je boleh tengok, both of you bed now.”

“Alaa, kejap laa pa. Memang fungsi TV ni untuk tengok dia. Nanti la Nish bagi dia rehat pa.”

“Erm suka hati kamu lah. Papa cakap sepatah, kamu berdua jawab sepuluh patah. Dah lah papa nak naik tidur dulu. Esok papa balik U.S. Jangan lambat sangat tidur, okay?”

“Okay! Ni kitaorang sayang papa ni!” jawab mereka serentak.

“Eh, sama pulak!” kata mereka serentak lagi. Al maklum lah kembar sejiwa lah katakan. Tapi akhir akhir, mereka ketawa mengekek.

“Suka hati kamu lah! Papa naik dulu and.. I love you guys too.”

“Kena telefon mama ASAP. Suruh buat plan tu esok. Jadi esok nampaknya 3 orang lah akan balik U.S.”

Selepas Syed Darwin hilang daripada pandangan, Sharifah Elisya dan Syed Danish berbual.

“Bang, tak rasa macam creepy ke papa tanya macam tu?”

“Kalau nak diikutkan memanglah creepy dik, tapi kenapa papa tanya macam tu?”

Syed Danish dan Sharifah Elisya sudah sedia maklum. Kalau kahwin paksa dalam keluarga Syed Asyraf memang common, tapi kalau dalam keluarga Syed Darwin, memang abnormal tahap baboon.

“Kut kut, papa nak kahwinkan Isya kut? Haha!”

“Cett! Kut nak kahwinkan abang! Bukan Isya. Abang jangan main main, kut abang tahu pasal plan mama dengan papa kut?” tuduh Sharifah Elisya.

“Apa adik ni? Tolong sikit! Tak ada masa Abang! Abang sendiri tak tahu. Apatah lagi Isya.”
“Betul ke?” Kata Sharifah Elisya sambil menaikkan keningnya kanannya.

“Betullah. Kan kita twin? Kalau Abang atau Isya ada secret, sure kita rasa kan? And kalau Isya atau Abang dalam kesusahan tau accident ke, mesti kita berdua rasa kan? So, tell me now, Isya ada rasa Abang tipu ke hah?”

“Zero. Tak rasa apa apa. So, Abang tak tipu kan?”

“Yupp! Sugar pumpkin! For the last time, Abang tak tipu.”

“Ah, talking about kahwin, Abang dah ada siapa siapa ke?” kata Sharifah Elisya nakal.

“Eh, mana ada! Mengarut je.” Nafi Syed Danish.

“Abang nak tahu tak? Isya rasa something la, rasa macam Abang tipu Isya. Am I right?”

“Ya adikku!Isya memang betul! Abang ada dah tapi takkan nak cakap kat Isya? Malu lah! Dulu mati matian Abang gaduh dengan dia, and last last kitaorang couple. Tak apa dik, when the time is right, I’ll tell you.” Monolog Syed Danish.

+++

“Hello, mama! Darwin ni!”

“Asalamualaikum.” Sindir Umairah.

“Waalaikummusalam. Hehe.”

“Erm, kenapa? Dah tanya Isya?”

“Macam yang kita jangka, no.”

“Dah kena buat plan tu jugak la nampaknya.”

“Yalah. Tu je best plan sekarang”

“Okay. Bye.”

6 comments:

S. said...

plan apa???huhuhuh....so scawwwwyyyyyy...

WITHOUT A SOUND said...

wah...wah..
siap de secret-underground-plan lak..
plan apakah itu?? *berdebar-debar*

Noor Affiqah said...

terbaek btol...ade secret room lg...next n3 cpt ea...xsaba nk taw plan yg menanti..hehe

si.tudung.ungu said...

sedang cuba membygkn secret room itu... best gler.. klu lah ada satu. haih~

SyAz n HaNi said...

apa la agak nya plan tuk isya... mesti isya xnk kan klu tau kena kawin ngan ceo dia...hehehe... best2... cpt2 smbg ek... =)

Miss Halloween said...

shamien: haha. Scary ke?
without a sound: haha. Adalah tu..
nooraffiqah:wokey! On it!
kiwi: haha. Yup! best kan klu ada secret room, mesti gempak...
Syaz n hani:thanks! Okay! on it. esk kut update ceo vs doktor 19.. bce and komen kay...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Like!!!