Followers

Sunday, March 6, 2011

Ceo vs Doktor 15




“Isya, I’m so sorry.”

“Shush! Nak tengok cite ni!”

“Isya!”

“Drop dead!”

Akhirnya Farish hanya mendiamkan diri menumpukan sepenuh perhatiannya kepada filem I am number four. Namun tidak berjaya kerana mindanya selalu terfikir akan gadis di sebelahnya itu.

Dan filem itu berakhir dan mereka hanya diam seribu bahasa. Mata Farish melilau mencari Elisya namun gadis itu tidak kelihatan di mana mana pun.

“Barangkali Isya keluar dah…”

Manakala….

“Qassa, cepat!”

“Kau ni kenapa? Macam kena kejar dengan polis saja aku tengok…”

“Kau ni! Banyak cakap lah! Cepat lah.” Kata Sharifah Elisya lalu menarik Sharifah Qassandra agar turut berlari dengannya.

“Kau ni! Slow down la!”

“Tak boleh. Aku kena pergi jauh dari sini kalau tidak, mamat tu cari aku nanti.”

“Mamat mana pulak? Kau jangan mengarut lah.”

“Alaa. Mamat sengal yang langgar bahu aku dalam wayang tadi lah.”

“Oh! Mamat hensem tu?”

“Dah! Kau jangan nak melalut! Cepat jalan. Kita stop dekat Converse. Bila sampai dekat Converse baru kita sambung cakap. Anggap saja lah kita tengah main silent game.”

“ Kalau aku tak nak macam mana?”

“Mampus kau ar!”

“Mampus aku? Baik! Kita putus kawan!”

Sharifah Elisya tersentak mendengar apa yang Sharifah Qassandra katakan.

“Hah? Putus kawan?”

“Dah kau kata aku pergi mampus? Baik aku putus kawan dulu sebelum aku pergi mampus, tak adalah kalau aku mati, kau menangis..” kata Sharifah Qassandra melawak.

“Kau boleh tak jangan nak melawak kat sini?”

“Hish!Aku gurau saja! Kau ni! Memang tak boleh dibawa gurau langsung!”

“Kau kata gurau? Gurau? Kau ingat mati tu gurau gurau ke?’

“Alaa, kau ni sensitif sangatlah.. Siapa ajar ni?”

“Kau lah.”

“Dah lah aku gurau. Lepas ni aku tak cakap dah pasa mati mati and putus kawan ni…”

“Janji?”

“Apasal kau naïf sangat hari ni? Dah laa. Drop dead.”

“Kay. Sebenarnya aku saja buat naïf sebab aku nak tengok berapa lama kau pujuk aku! Hahaha!”

“Hish! Kureng punya kawan!”

“Haha! Nasib lah kau dapat kawan macam aku!”

“Nasib…. Nasib…. Dah nak buat macam mana?”

“Pandai lah kau!”

“Aku memang pandai.” Kata Sharifah Qassandra dengan riak.

“Perasan! Kenapa aku ada kawan yang perasan tahap gaban ni?”

“Nasib lah!”

Di Converse….

“Isya.. Kan kita dah sampai Converse. Let’s review our conversation tadi..”

“kay! What do you want to know?”

“Pasal mamat hensem tu…”
“Mamat hensem kau kata? Kau ni dah putus fius.. Dah rabun? Mata letak kat lutut? Dia yang macam tu kau kata hensem? Hish! Aku tak faham lah.”

“Kau gila apa Isya? Mamat hensem tahap gaban tu kau kata tak hensem? Kau tu yang putus fius…”

“Hish! Taste kau tu low laa Qassa.”

“Apa kau kata? Taste aku low? Taste aku platinum kau tahu tak? Kau tu yang mata letak kat lutut! Aku suka lah mamat hensem macam tu. Rasa nak buat boifren.. Hehehe… Lagipun dia kacukan Isya! Sama macam kau! Sesuai laa sangat!”

“Apa? Kacukan? Macam aku? Kau sedarkan diri sikit! Kau tu pun kacukan! Kacukan Peranchis, melayu, arab. Sedarkan diri sikit..”

“Eleh.. Tak adalah secantik kau Isya… Kau empat! Aku tiga saja. Kau kacukan Korea, Inggeris, Melayu, Arab.”

Memang betul apa yang dikatakan oleh Sharifah Qassandra. Sharifah Dania Elisya Syed Darwin Imran memang mempunyai darah kacukan. Korea dia peroleh daripada neneknya, Ayumi Emira yang berdarah kacukan Inggeris, Korea, Melayu.
Manakala, Inggeris pula dia peroleh daripada mak ayahnya iaitu neneknya, Umairah Engelica yang berdarah melayu Inggeris. Arab pula, dia peroleh daripada ayah papanya iaitu, Syed Amirul.
Oleh sebab itu, Sharifah Elisya mempunyai rupa paras yang cantik. Nama saja orang melayu. Tapi mukanya langsung tak nampak macam orang melayu.

Boleh nak dikatakan keluarganya langsung tak nampak macam orang melayu! Al maklumlah, semuanya darah kacukan. Lebih lebih lagi Abangnya, Danish. Langsung tak nampak macam orang melayu!

“Dah.. dah.. jangan melalut. Aku still orang melayu. Nothing changes that.”

“Memanglah nothing changes that. Tapi muka langsung tak nampak macam orang melayu, macam mana nak jadi orang melayu? Hahaha!”

“Amboi sedap mengutuk orang! Dia pun dua kali lima saja! Tolong ya Sharifah Emylea Qassandra! Sedarkan diri anda!” sindir Sharifah Elisya.

“Yalah yalah.”

“So, siapa mamat hensem tadi?”

“Ya Allah! Budak ni! Tak habis habis lagi!”

“Memang lah!”
“Dah dah… Aku nak cari kasut. Dari tadi aku melalut dengan kau…”

“Dah siapa suruh melalut dengan aku!”

“Senyaplah!”

“Hish! Ada bom nak meletup! LARI!!!”

“Hah! Baik kau lari, bukan bom nak meletup… Gunung berapi nak meletup ni kalau kau tanya lagi pasal tadi.”

“Kenapa Isya marah sangat aku cakap pasal mamat hensem tadi? Atau jangan jangan.. mamat hensem tu…” monolog Sharifah Qassandra di dalam hati.

“Isya!”

“Apa?”

“Aku nak tanya ni, tapi kau jangan melenting..”

“Sejak bila minta kebenaran nak tanya ni? Tanya saja lah..”

“Err, kenapa kau marah sangat bila aku tanya pasal mamat hesem tadi tu? Atau jangan jangan, dia tu Syed Farish?”

Kata kata Sharifah Qassandra itu membuat Sharifah Elisya kelu. Kelu kerana tekaan kawan baiknya itu betul.. 100% betul…

“Betul kan Isya?”

“Betul. Dah drop dead. Aku tak nak dengar lagi pasal tu.”

“Okay”

Sharifah Qassandra menghormati keputusan kawan baiknya itu.

“Baik aku cari kasut. Hehe.”

Masing masing sibuk mencari sneakers sampai tak menghiraukan siapa siapa yang turut berada di situ. Sharifah Elisya dan Sharifah Qassandra, siapa tak kenal?

Kalau bab shopping memang tak ingat dunia… Lebih lebih lagi kalau shopping sneakers atau music instruments.



“Qassa, aku dah siap. Kau dah siap?”

“Dah. Kau beli berapa?”

“Satu je. Kau?”

“Satu. Warna?”

“Hitam” kata kedua duanya serentak.

“Kau ikut aku!”

“Mana ada aku ikut kau!”

“Qassa, tolong sikit! Aku tak ada masa nak ikut kau!”

“Hurm yelah. Aku saja je.”

“Jom bayar.”

“Er, you miss this.” Kata Sharifah Elisya kepada lelaki itu sambil menayangkan kasut Converse lelaki itu.

“Oh, thank you.” Lelaki itu tergamam melihat Sharifah Elisya. Atau lebih tepat, kedua duanya tergamam.

“Isya..”

“Encik Farish..”

“Miss, two hundred thirty two ringgit.”

“Oh!” kata Sharifah Elisya sambil menghulurkan kad kreditnya.

“Let me pay.”

“No. That’s my thing, so I should pay it.”

“No. I think you prefer cash right?” kata Syed Farish kepada juruwang itu sambil menghulurkan wang.

Juruwang tersebut mengambil wang yang dihulurkan oleh Syed Farish.

“Hish! Cashier ni! Memang nak kena! Subahat dengan Farish! Geramnya aku!” monolog Sharifah Elisya.

“Haha! I paid her Converse snakers!” monolog Syed Farish.

“We need to talk Elisya.”

“No. I don’t think so.”

“Yes. I think we need to talk as soon as possible.” Kata Syed Farish sambil menarik Sharifah Elisya.

“Hei.. Apa kes tarik orang ni.”

“Biarlah. Kes saya dengan awak mendesak saya menarik tangan awak.”

Dan sesi tarik menarik bermula.

Syed Farish menarik Sharifah Elisya dan Sharifah Elisya menarik Sharifah Qassandra.

“Hei! Isya, let go!”

“No! Kalau aku kena tarik dengan dia, kau kena ikut aku sama.”

“Yeah. She’s right. Awak kena ikut sama.”

“Kenapa pula aku kena masuk campur pulak? Masalah korang aku pulak kena masuk campur?.”

“Awak kena ikut sekali untuk memastikan Isya tak lari daripada saya.”

“Hish! Korang ni!” Jerit Sharifah Elisya.

Dan sesi tarik menarik itu akhirnya berakhir di Coffee Bean KLCC.

“Okay. Now. Awak tak boleh berhenti kerja..” kata Syed Farish.

“What? Apa hak awak suruh saya supaya tak berhenti kerja?”

“Awak kena kerja sebab awak dah sain kontrak.”

“What? Kontrak tu boleh dibatalkan.”

“Says who?”

“Err.. err.. siapa siapa sajalah.”

“Awak tak boleh berhenti kerja sebab awak dah sain kontrak 1 tahun. So, the meaning is awak kena kerja dengan syarikat tu 1 tahun. Sekarang awak baru kerja dua bulan.”
“Tapi kontrak tu boleh dibatalkan kan?”

“Tak boleh! So, awak still bekerja dengan saya.. So jumpa esok.Bye bye.” Kata Syed Farish sambil beredar daripada situ.

Dari tadi Sharifah Qassandra hanya diam.

“So? Kau kena kerja?”

“Looks like that!”

“Cheer up laa! Come on! Kerja saja. Nanti bila surat hospital datang, kau berhenti lah.”

“Aa ah tapi still aku tak nak kerja mamat tu..”

“Kerja saja lah. Kejap je.”

“Okay” kata Sharifah Elisya lemah.

++++

“Kenapa mama panggil Darwin dengan Alina datang sini?”Kata Syed Darwin sambil duduk di ruang tamu.

“Hah! Before that! Mama ajak bila, Darwin datang bila?”

“Darwin datang hari khamis.. Mama ajak hari selasa..”

“Hah! Tahu pun kamu! Okay mama malas nak cakap pasla tu sebab apa yang penting sekarang ialah pasal Isya, anak kamu.” Balas Umairah serius.

“Kenapa dengan Isya ma?”

“Kamu masih ingat perjanjian kita dengan Syed Harun? Yang impian dia agar cucunya dan cucu papa bersatu in other word, kahwin.”Sampuk Syed Amirul.

“Aa ah. Ingat pa. I was there.”

“Alina pun ingat papa.”

“ So, sekarang ni Isya dah 24 tahun and cuc dia dah 27 tahun. Dah lewat dah ni. Kita janji dengan arwah Syed Harun, mereka disatukan semasa Isya 23 tahun.”

“Tapi pa. kita tangguh kan dulu sebab si Isya tu dah last year kat University.”

“Ya. Papa tahu pasal tu. Jadi, papa rasa kita kena satukan mereka tahun ni juga.”
“Tahun ni?” kata Sharifah Alina.

“Aa ah lah. Kita janji tahun lepas.”

“Mama pun rasa macam tu. Jadi mama rasa Darwin dengan Alina kena cakap kepada Elisya secepat mungkin.”

“Mama dah call Syed Hashim dengan Sharifah Anis?”

“Dah. Mama dah contact dan mereka setuju.”

“Tapi masalahnya Isya nak tak? Dan cucu Syed Harun tu nak tak?”

“Ah, yang tu laa masalh sekarang. Mama dengan papa dah bincang, kita semua tahu yang si Isya dengan Farish tu takkan setuju, jadi mama dengan papa dah ada plan tu untuk membuat misi kita berjaya.”

“Farish? Farish ke cucu Syed Harun?”

“Ya.”

“Kalau macam tu, senang sangat lah. Darwin kenal sangat lah dengan Farish tu. Dia tu memang sesuai untuk dijadikan suami si Isya.”

“Makananya kamu setuju lah ni?” Tanya Syed Amirul.

“Ya.” Kata Syed Darwin dan Sharifah Alina serentak.

“Kalau itu terbaik untuk Isya, Lina rasa tak ada halangan.”

“Darwin pun rasa macam tu ma, pa.”

“Papa rasa itu lah yang terbaik untuk cucu kesayangan papa tu.”

“Mama pun rasa macam tu.”

“Speaking of plan.. Apa plan yang papa dengan mama bincang tu?”

Syed Amirul dan Umairah sudah tersenyum sesama sendiri.

“Macam ni…” terang Umairah.

Syed Darwin dan Sharifah Alina teku mendengar plan tersebut.

Apa plan yang nak dibuat supaya Elisya terima Farish? Tunggu next entry yaa… Comments are loved!

7 comments:

Noor Affiqah said...

alaaaaa....suspen btol la...cpt la next n3...hehehehe =>

nina falina said...

hehehe... semakin best ni... apa agaknya plan diorg ni... nasib ler Elisya...

Unknown said...

mesti farish suke sgt2 dpt kawin ngan isya...xsaba nk bce next n3...(^__*)

einaa_akemi said...

best la cerita ni,walaupun first tyme bace...next n3 plez...

Anonymous said...

alaaaaaaaa..cpt smbung eh.. :)

Anonymous said...

Sedap.... cepat sambung miss halloween! Tak sabar nak bce cite ni.. Next entry pleaseee

Anonymous said...

x sabar nak bace next entry..............

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Like!!!