Followers

Saturday, March 5, 2011

Ceo vs Doktor 14

“Sorry, I’m late. Abang dah makan ke?” kata Sharifah Firash Liyana.

“Naa.. It’s okay.. Abang pun baru sampai.”
“Abang dah makan?? Abang tengok apa tu?” kata Sharifah Liyana sambil memandang ke arah tempat abangnya memandang.

“Hah? Tak ada apa apa lah. Belum. Abang tunggu Yana lah lambat sangat.” Ujar Syed Farish.

“Ya ke? Ingat Yana tak nampak?” kata Sharifah Liyana nakal.

“Apa yang Yana nampak yang Abang nampak?”

“Come on laa Abang Rish. You’re not fooling me. I’m not Danny okay? Kalau Danny boleh Abang Rish tipu.. Abang Rish tengok Kak Isya kan?” kata Sharifah Liyana nakal.

“Eh? Mana ada!” nafi Syed Farish.

“Eh.. Jap.. Tu bukan Abang Danish ke yang makan dengan Kak Isya?”

“Entah.. Don’t know, don’t care.. Dah lah. Jom makan! Jangan sibuk pasal orang.” Kata Syed Farish tegas.

“Betul ke aku tak kisah? Eh, mesti lah betul.. Dia bukan siapa siapa pun for me..” monolog Farish di dalam hati.

“Betul ke kau tak kisah Farish oii.. Betul ke kau anggap Isya tu bukan siapa siapa buat kau? You’re not fooling me..” ujar satu suara.

“Eh, betul lah… Isya tu pekerja aku saja. Bukan siapa siapa pun.” Nafi Syed Farish.

“Ya ke? Dah siapa yang cemburu tadi? Hahaha!”

“Diam lah! Isya tu hanya pekerja aku! Diulang, pekerja aku!”

Syed Farish kini berperang dengan perasaannya sendiri.

“Abang! Apa yang Abang Rish mengalamun sampai tergeleng geleng kepala tu?”

“Tak ada apa apa lah. Let’s eat.”

“Angin tornado dia dah sampai dah. Kenapa pulak ea dia jadi macam ni? Atau dia sukakan Kak Isya? Dia cemburu ke? Baik aku makan and senyap. Nanti tak pasal pasal aku kena tempias dia punya angina tornado. Dah la angina dia rare sekali kena. Mesti kes parah ni.” Monolog Sharifah Liyana.

Syed Danish dan juga Sharifah Elisya sudah sampai di pejabat.

Sharifah Elisya berjalan ke arah tempatnya manakala Syed Danish memasuki ruangan biliknya.

“Ah! Kenyangnya perut!” kata Sharifah Elisya sendirian.

“Elisya, get in my room.” Kata Syed Farish sebaik sahaja dia sampai di tingkat 20 itu.

“Okay. Righto.” Kata Sharifah Elisya lalu mengambil buku nota dan juga pen.

“Mana file projek banglo dekat Pandan Jaya tu?” Kata Syed Farish tegas.

“Err, ada. Dalam almari.”

“Kenapa awak tak ambil lagi tadi? Pekerja apa macam ni? Tak bersedia langsung. Kan awak sendiri kata saya ada mesyuarat pasal projek banglo yang dekat Pandan Jaya tu?” herdik Syed Farish.

“Tapi saya baru balik Encik Farish.. Dari lunch..” kata Sharifah Elisya perlahan.

“Tapi kan saya dah cakap dah sebelum lunch. Kenapa awak tak prepare dulu?” herdik Syed Farish lagi sekali.

“Tapi takkan sebab saya tak prepare file tu Encik Farish nak herdik saya?”

“Yes! Biasanya saya tak buat macam itu kerana semua pekeja dalam syarikat ni selalu bersedia.Tapi, dalam kes awak ni, saya kena buat macam tu sebab awak lembab sangat!!”

“Lembab? Saya lembab? Encik Farish tak patut cakap macam kalau sebabnya saya tak bersedia dengan lebih awal and saya tak prepare awal. Because of the stupid mistake?” kata Sharifah Elisya perlahan tapi tegas sekali bunyinya. Sharifah Elisya menahan air matanya supaya tak tumpah. Hatinya terguris mendengar kata kata Syed Farish.

Siapa yang tak terasa kalau orang kata kita lembab?

“Kau sedar pun it is a stupid mistake. Sebab stupid mistake tu la aku panggil kau lembab! Dah! Kau pergi ambil file tu sekarang sebelum aku lambat.” kata Syed Farish lantang.
Kalau dulu saya awak, tapi sekarang.. aku kau..

Sharifah Elisya tersentak. Terkejut akan kata kata Farish. Kalau dulu saya awak.. tapi sekrang.. aku kau… Sharifah Elisya terus keluar dari bilik Syed Farish dan menuju ke bilik file dan dokumen untuk mengambil file projek banglo Pandan Jaya. Lantas, dia menuju ke arah bilik Syed Farish dan memasuki ruangan bilik itu.


“Nah! File projek banglo dekat Pandan Jaya! Saya rasa tiada gunanya saya bekerja dengan Encik Farish since Encik Farish dah kata saya lembab. Sudah tentunya Encik Farish tak nak orang macam saya, orang lembab bekerja untuk Encik Farish. Saya, orang yang setaraf dengan pekerja pekerja yang lain untuk kerja di sini. Dan saya dengan seikhlas hati saya memohon berhenti. Bukan sahaja Encik Farish tak nak saya bekerja untuk Encik Farish, saya pun tak hingin untuk bekerja dengan orang yang cakap saya lembab! Terima kasih.” Kata Sharifah Elisya sinis sekali. Air matanya gur juga akhirnya.

Kata kata Elisya menerjah ruangan minda Syed Farish. Kata kata itu telah membawa dia ke reality sebenar, jauh daripada sikap cemburunya itu. Dan membuat dia beras asungguh bersalah apabila melihat air mata Elisya gugur.

“Isya, Saya tak bermaksud nak cakap…” Syed Farish tidak sempat menghabiskan kata katanya kerana Sharifah Elisya memotong percakapannya.

“Tak mengapa, Encik Farish tak perlu memberi penjelasan sebab saya rasa saya tak perlu tahu. Esok pagi, saya akan hantar surat peletakan jawatan.Assalamualaikum.” Kata Sharifah Elisya lalu beredari bilik itu.

“Ya ALLAH! Apa aku buat ni?Sebab aku cemburu, Elisya letak jawatan. Sebab tindakan bodoh aku, Isya pergi. Isya, I’m sorry.” Kata Syed Farish menyesal.

Elisya mengambil beg tangan Coachnya dan juga kunci kereta Audi R8nya lalu meninggalkan ruangan tersebut. Semua orang yang berada di tingkat 20 itu tergamam termasuk Syed Danish. Syed Danish ingin mengejar Sharifah Elisya namun disebabkan janjinya kepada Elisya, dia terpaksa membatalkan niatnya.

Sharifah Elisya terus memandu tanpa mengetahui mana hala tujunya.

“Ada ke patut dia kata aku lembab? Mama dengan Papa tak pernah cakap macam tu. Even Abang Nish tak cakap macam tu.” Kata Sharifah Elisya sendirian.

“Mana aku tak terasa hati kalau dia dah cakap macam tu?” monolog Sharifah Elisya sendirian.

Akhirnya Sharifah Elisya sampai di Villa Sharifah Emylea Qassandra, kawan baiknya.

Sharifah Elisya segera menghantar sms kepada kawan baiknya itu.

+ Qassa, aku dekat rumah kau ni. Aku lepak jap bley tak?

# Hah? Kau dekat rumah aku? Get a grip!

+ Aku tak main main ni! Cuba kau tengok kat luar. Ada tak kereta Audi aku?

# Laa.. Aku ingat kau main main. Buang tabiat ke atau kau putus fius datang rumah aku ni?

+ Putus fius kut! Kau nak bagi aku masuk tak ni?

# owh! Lupa pulak aku. Bukan setakat kau je aku bagi masuk, kereta kau pu boleh masuk. Jap, aku buka pagar.

+ Kay.. Melawak pulak kau ni!

# Biasa la aku.. Qassa kan?

+ Ye lah.. Aku nak jgk! Isya kan? Haha!

# Sah! Kau putus fius! Kau nak masuk ke kau duduk saja kat luar. Buat penat saja aku tekan unlock untuk pagar.. Bukan kau nak masuk pun….

+ Jap!! Aku nal masuk laa ni. Tak sabar betul…

Sharifah Elisya segera memasuki perkarangan rumah Sharifah Qassandra.

“Lama tak jumpa kau! Asal kau tiba tiba datang ni?”

“Tak ada apa apa lah.” Kata Sharifah Elisya mengalihkan pandangan.

“Isya! Lama ibu tak nampak Isya datang kat rumah ibu..” Kata satu suara.

“Ibu! Lama tak jumpa ibu! Rindu kat ibu.”

“Tu la ibu kata. Kenapa lama tak balik sini?”

“Sibuk bu.”

“Kamu ni! Sibuk selalu! Jom lah masuk! Sampai bila nak tercegat kat sini.”

“Okaylah!” Kata Sharifah Elisya sambil melangkah masuk rumah Qassa.

Itulah ibu Sharifah Qassandra, Sharifah Aishah Rosma. Memang dari dulu, Sharifah Aishah menyuruh Sharifah Elisya memanggilnya ibu. Mereka memang rapat kerana Sharifah Aishah kawan rapat mama Sharifah Elisya iaitu Sharifah Alina. Sharifah Rosma diibaratkan mama kedua Sharifah Elisya.

“Okay. Spill it out.” Kata Sharifah Qassandra sebaik sahaja mereka berada di bilik tidurnya.

“What? Spill it out apanya?”
“Alah. Jangan tipu aku lah. Cakap saja masalah kau.”

“Err.. shoot! Kau memang pandai mengesankan?”

“Yup! Kalau tidak, takkan lah aku jadi kawan baik kau..”

Sharifah Elisya menceritakan kesemuanya kepada Sharifah Qassandra tanpa meninggalkan sebarang butir.

“He did what?”

“Yes! He did that!”

“Okay! Tu dah overboard tu!”

“Okay. Drop dead.”

“But..”

“I said drop dead. Meaning drop it off.” Kata Sharifah Elisya dengan tegas sekali.

“Okay. How bout kita pergi wayang? Biar kau release tension sikit? Kita tengok I am number four. Tapi sebelum tu, kita tidur dulu supaya otak kau okay sikit.”

“Okay. Whatever you say.Boleh jugak aku realese tension.”

Mereka terjaga daripada tidur yang nyenyak pada pukul 5.00 petang.

“Now off we go!” Kata Qassandra selepas mereka habis menyiapkan diri mereka daripada memakai tudung shawl.

“Ibu! Kitaorang nak pergi tengok wayang!”

“Okay! Drive carefully.”

“Bye ibu!” kata mereka serentak.

“Let’s go!”

Sharifah Qassandra leka memandu kereta manakala Sharifah Elisya leka melayani perasaan sendiri. Tiba tiba telefon bimbit Sharifah Elisya berbunyi.

neutge daniji jom ma
sureun meolli jom haebwa
yeol saljjari aecheoreom mareul an deutni

jeongmal useumman nawa
nuga nugul bogo aira haneunji
jeongmal useumman nawa

“Assalamualaikum.”

“Waalaikummusalam. Isya dekat mana? Apa yang berlaku tadi? I’ve called so many times but you did’nt answer it.”

“Bang.. slow down. Isya dengan Qassa. Kitaorang nak pergi wayang. And pasal tadi, I don’t want to talk it now. I tell you later.”

“Kay. See you. Be safe okay.”

“Yeah. Thanks. Love you! Assalamualaikum.”

“Love you too. Waalaikummusalam.”

Di KLCC….

“Kau dah beli tiket Qassa?”

“Dah! Pukul berapa start?”

“Pukul 6.00 petang.”

“Ni dah 5.30 petang, how bout kita pergi Kinokuniya dulu.

“Kay.” Kata Sharifah Qassandra.

Sharifah Qassandra dan juga Sharifah Elisya sudah memasuki panggung wayang.

“Kau rasa cerita ni sedap tak?”

“Eh, mestilah sedap. Kan aku nka tengok?”

“Melawak pulak kau Qassa!”

“Aku kan?’

“Tu lah je modal kau!”

Tiba tiba seseorang telah melanggar bahu Elisya.

“Sorry miss.”

Kata kata orang itu membuat Elisya mahu lari daripada situ. Suara itu amat dikenalinya.
“It’s okay.”

Kalau tadi Sharifah Elisya rasa macam nak pengsan masa dengar suara orang yang meminta maaf darinya, sekarang orang itu terasa mahu pengsan on the spot.

“Isya?”

“Yeah.. Surprised?”

“I’m sorry.”

“Don’t need that sorry cause I could not understand that ques. Kan saya lembab?” kata Sharifah Elisya sinis sekali.


Siapa yang menegur Elisya? Comments are loved!

2 comments:

Noor Affiqah said...

semesti nye syed farish yg tegur elisya...hehehehe
next n3 plsss....=>

WITHOUT A SOUND said...

Farish kan..kan..kan...???

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Like!!!